Авторинок очікує нових випробувань - законом №3379

24.02.2009

20.02.2009 р. Президент Віктор Ющенко підписав Закон № 3379 "Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку із світовою фінансовою кризою", який передбачає введення додаткового митного збору 13% на ввезені автомобілі, вантажівки і автобуси, що слід розуміти як додаток до вже існуючого мита 10%, ще додаткового 13% збору, який по нарахуванню прирівнюється до мита. Виходячи з цього іномарки, з врахуванням ПДВ, отримають додаткове навантаження до 15-16%, що призведе до істотного подорожчання імпортних авто.

У нинішніх умовах різкого скорочення авторинку такий шокуючий ціновий удар безумовно, негативно вплине на результати продаж.

Президент вже один раз вирішував долю автомобільного ринку на початку січня, коли наклав «вето» на закон № 3379, в якому значилися ті ж 13% підвищення, але формально вони називалися "тимчасовою надбавкою", крім цього значно розширювалися повноваження Кабміну з регулювання списку товарів критичного імпорту, що тоді викликало протест у Віктора Ющенка.

У своїх нотатках В. Ющенко тоді мотивував накладення "вето" тим, що закон суперечить нормам СОТ. Депутати схопилися за цю "ниточку" і, відредагували деякі суперечливі визначення, а також змінили назву 13%-ого збільшення - збором. У такій редакції той же закон № 3379 і був наданий на підпис Віктору Ющенку для повторного вирішення долі авторинку. І Президент прийняв рішення - підписавши закон. Як зазначено на офіційному сайті Президента, враховуючи негативний стан платіжного балансу і спад в промисловості, підписаний цей закон. У Ющенка залишилися зауваження до 13%-ої надбавки. На думку Віктора Андрійовича вона не може застосовуватися до товарів, що поставляються з тих країн, з якими Україною підписані угоди про вільну торгівлю.

Далі наводимо цитату з сайту Президента:
«-прикінцевими положеннями Закону передбачається запровадження тимчасової цільової надбавки до ставок ввізного мита, діючих напередодні набрання чинності Закону, у розмірі 13 відсотків митної вартості товарів, що ввозяться на митну територію України в режимі імпорту, крім товарів критичного імпорту. До товарів, на які розповсюджується така надбавка, зокрема, включено окремі позиції, що майже повністю імпортуються з держав, з якими Україною укладено міжнародні договори про вільну торгівлю. Зазначені договори, як правило, передбачають застосування до імпорту товарів із цих держав виключно кількісних обмежень або еквівалентних їм заходів, отже, до ставок ввізного мита на такі товари тимчасова цільова надбавка застосовуватися не може.
Крім цього, Глава держави звернувся до Кабінету Міністрів України з пропозицією скористатися наданим йому цим Законом правом та скасувати тимчасову надбавку на товари, які майже повністю імпортуються з держав, з якими Україною укладено міжнародні договори про вільну торгівлю».

З наведеного тексту офіційної позиції не зрозуміло, чому знову фігурує поняття "тимчасової надбавки", якщо 4 лютого депутати поміняли його на "додатковий імпортний збір", як і було зазначено в нотатках до першої версії закону.

За повідомленням генерального директора ВААІД Олега Назаренка, таким рішенням Президента дуже здивовані в Асоціації автоімпортерів. ВААІД неодноразово і публічно звертався до Президента з закликом "накласти вето" закон. Віце-президент Єврокомісії Гюнтер Ферхойген теж висловлювався однозначно проти введення закону, даючи зрозуміти, що в Європі будуть проти такого рішення.

Кабмін, як першочерговий ініціатор цього закону, після редагування депутатами закону і висловлювань змінив своє рішення і клопотав перед Президентом про скасування закону № 3379 в такій редакції. Але закон № 3379 - підписаний. Фактично нові ставки мита набудуть чинності вже на початку березня. Більш точна дата вступу в силу нового закону стане відома після опублікування в офіційних ЗМІ.

У операторів не так багато часу, щоб ввезти в Україну і розмитнити автомобілі за старими ставками, та й вільні фінансові ресурси не в усіх знайдуться.

Автодилери вже активно готуються до торгівлі потриманих автомобілів, розраховуючи на швидке ухвалення закону про trade-in. За повідомленням Почесного Президента Корпорації "УкрАвто" Т. Васадзе, вже найближчим часом в Парламент буде направлений законопроект, прийняття якого дозволить вивести в офіційний оборот торгівлю уживаних авто. Передбачається, що в новому законопроекті оподатковувана база буде зведена до різниці між ціною продажу авто дилеру і цінною продажу кінцевому споживачеві.

Новий законопроект зробить торгівлю потриманих автомобілів прибутковою для дилерів і вигідною для власників автомобілів. Цілком можливо, що цей закон дасть підстави для нового поштовху в автомобільному бізнесі.