"Зливай куме воду, приїхали… " (огляд ринку)

07.10.2008

На найбільших світових авторинках Америки, Європи та Азії об’єми продажу автомобілів падають шаленими темпами.

Світова фінансова криза, невпинне зростання цін на паливо та інфляція внесли і продовжують вносити значні зміни в ситуацію на ринку авто.

Так китайський та індійський авторинки на протязі останніх років відмічалися стабільністю і високими темпами зростання. На початку 2008 року керівники автомобільних концернів Азії запевняли, що другий та одинадцятий у світі за величиною авторинки компенсують зниження попиту з боку західних країн, але як виявилось, такі заяви були передчасними.

Для автовиробників Китаю обсяги зростання темпів автопродажу в липні стали найнижчими за останні два роки, збільшившись тільки на 6,8%, в Індії показники продажі автомобілів вперше за три роки знизились.

Британія виступає «лідером» по зниженню цих показників, де автопродажі впали до рекордно низької позначки за останні 40 років. Найбільше постраждали люксові торгові марки: Aston Martin зниження продаж на 67%, Land Rover — майже до 60%, а Jaguar відповідно більше 40%. Невтішні ринкові реалії вже змусили деякі компанії коригувати свої плани на 2008 рік і приймати кардинальні рішення.

Зниження темпів продажу авто спостерігається також на більшості основних світових ринках країн Європи Азії, США та Японії. За даними «Global Insight», найгірші показники продажу автомобілів в Італії та Іспанії, де показники серпневої реалізації, у порівнянні з 2007 роком, зменшились на 27,1% та 41,3% відповідно. Спад ринку в США за останній місяць літа на рівні 18 %, У Франції продажі впали на 7,1 %, а у Німеччині — на 10,4 %.

По підсумках вересня цього року аналітики відмічають 20%-не зниження продажу автомобілів в Америці. Показники реалізації на автомобільному ринку США будуть найгіршими за останні 10 років, відмічає "Automotive News". По інформації цього ж видання, автовиробники, підвівши підсумки реалізації за вересень констатують, що «практично ні один з них" не очікує позитивних результатів. До зменшення реалізації на ринку призвели жорсткі кредитні умови та зниження споживчої довіри покупців.

Із-за фінансової кризи росіяни теж куплять набагато менше автомобілів, ніж планувалось. Продажі "Toyota" в Росії, пише російське видання "Вєдомості" , як і раніше ростуть, але "те, що все хитко, вже ясно". Якщо на початку вересня "Toyota" прогнозувала на наступний рік 15%-ный ріст продаж в Росії, то зараз говорить про 5%.

Признає риск падіння темпів росту російського ринку і голова офісу "Renault" в Росії Жан-Мішель Жаліньє: «дилери говорять що їх салони останній місяць відвідало менше людей».

"Ринок упаде рівно на стільки, на скільки банки скоротять витрати на авто кредити" – цитує президент "АвтоВАЗа" Бориса Алєшина. По його словах, криза стала помітною вже в серпні - "АвтоВАЗ" продав на 20 тис. машин менше, ніж за аналогічний період 2007 року.

Враховуючи не дуже оптимістичні перспективи для світового автомобільного ринку, Morgan Stanley вже прийняв кардинальні міри і знизив свій прогноз обсягів продаж автомобілів на 2008 рік. Так, за висновками експертів інвестбанку, по підсумках 2008 року у світі буде продано близько 58,1 мільйона авто (на 0,3% більше, ніж у 2007 році). А на початку 2008 року вони очікували зростання цього показника на 3,5%. Почали знижувати свої прогнози і всі інші великі світові автовиробники.

Авторинок України знижує оберти. Криза на порозі

За динамікою зростання ринку автомобілів Україна ще в червні займала друге місце в Європі після Литви, по зростанню продажі автомобілів до 46% щорічно. Про це йшлося під час прес-конференції "Міжнародної Маркетингової Групи Україна" (ММГ).

Але ситуація на ринку міняється теж швидкими темпами. За даними статистики в серпні зафіксовано зростання українського ринку всього на 1,27% в порівнянні з відповідним періодом 2007 року. В порівнянні з липнем автопродажі скоротилися на 11,4%. Отже, до осіннього періоду, коли традиційно об’єми продажу авто зростають, український авторинок почав знижувати свої оберти. Для поліпшення ситуації вітчизняні автодилери вдалися до різноманітних привабливих знижок, акцій та рекламних компаній. Лідерами українських автопродаж у серпні стали традиційно відомі споживачам компанії такі як «АвтоВАЗ», котрий відвоював собі 16,5% ринку. Друге місце дісталося Daewoo, задовольнившись 8% ринку, а от Chevrolet зумів відстояти у Mitsubishi і Hyundai третю позицію, та повернувся на своє звичне місце. За ним у по результатах серпня ідуть Hyundai, Mitsubishi, Toyota, Chery, Skoda та інші. До речі, Toyota умудрилася не тільки не зменшити продажі, а навпаки — значно збільшити їх. Досягнути такого результату їй вдалося завдяки дуже розвинутій мережі дилерів. Крім того, офіційні дилери значно знизили ціни, а споживач на це швидко відреагував.

В цілому серпневі результати засвідчили, що колишніх темпів українському авторинку вже не досягти, а головне питання в тому, якого рівня вдасться досягти за підсумками 2008 року.

За словами міністра промислової політики України Володимира Новицького, у 2008 році в Україні очікується випуск 450 тисяч автомобілів. Це майже на 50 тисяч більше, ніж минулого року. «Темпи зростання автовиробництва вищі, ніж в цілому в промисловості, і вище, ніж у машинобудуванні. Але місткість ринку дуже велика і частка українських автомобілів на ньому сьогодні менша, ніж імпортних», — говорить він. Щоб наростити її, зараз розробляється програма, яка до 2015 року допоможе збільшити виробництво легкових автомобілів до 800 тисяч на рік.

Експерти дають свої пояснення таким тенденціям. «В останні місяці дійсно спостерігався спад продажів. Однак мова йде не про зупинку попиту, а всього лише про зменшення колишньої динаміки. Все рівно вона (динаміка) залишається позитивною і досить високою у порівнянні з іншими автомобільними ринками світу», — повідомила PR-менеджер корпорації «АІС» Еля Федорей. До цього ще додається збільшення собівартості виробництва автомобілів та постійне зростання цін на пальне.

Ті ж, хто твердо вирішив купити залізного коня, як і раніше, звертають увагу на недорогі автомобілі. Це в основному марки, які виробляють в Україні (наприклад, Geely, ВАЗ, Chevrolet та інші). Великим попитом користуються автомобілі за 6,5—15 тисяч євро в східній Україні, у містах-мільйонниках та обласних центрах. Пов’язано це з концентрацією населення у цих районах та містах, а також з вищими доходами та рівнем зарплат громадян у центральних регіонах. Останнім часом стрімко розвивається й сегмент малогабаритних та малолітражних автомобілів, що максимально підходять для міських умов і заощаджують бензин. Автомобіль почав сприйматися як засіб пересування, а не розкіш, та обиратися, виходячи зі зручностей та економії», — говорить вона.

«Вже традиційно найбільша кількість покупок машин — у Києві та Київській області. Цей ринок найоб’ємніший. На нього припадає чверть усіх українських автопродажів (за підсумками перших семи місяців). За ринком Києва і Київської області іде ринок Донецької області. Тут продається трохи більше ніж 10% машин», — інформує PR-менеджер корпорації «АІС».

Куди котимся?

Оператори ринку по-різному оцінюють перспективи розвитку вітчизняного авторинку, зважаючи на світові тенденції. «Зараз спостерігаються проблеми із видачею кредитів, що призвело до зниження продажів у сегменті бюджетних автомобілів (автомобілі вартістю до 15 тисяч євро). Ці автомобілі складають 70% від загального обсягу продажів. Крім того, на світовому ринку відбувається підвищення цін на сталь, що може потягнути за собою подорожчання автомобілів. Головну ж частку автопродаж на ринку України становить імпортований товар, тому ситуація на світовому ринку, безумовно, може вплинути на динаміку продажів і вітчизняного ринку. Тому говорити про прогнози на 2009 рік складно. У 2008 році спостерігається зростання продажів, але на 20—25%, що нижче прогнозованих у 2007 році 30—40%», — говорять у «АТЛАНТ-М».

Натомість у корпорації «АІС» вважають, що «динаміка продажів істотно не зміниться. Авторинок розвиватиметься заданими раніше темпами. Однак восени можливо незначне зниження купівлі авто. За підсумками цього року темпи зростання автомобільного ринку становитимуть 25—27%. Потенціал нашого ринку досить високий. І за підсумками 2008 року країна знову буде у десятці найдинамічніших країн з продажів автомобілів».

Розповідаючи про свої бізнес-плани на цей та наступні роки, більшість представників автокомпаній відзначають розширення обсягів продажів у регіонах. За останні місяці Київ залишається лідером за кількостю продажів, з тими ж обсягами. А зменшення частки столиці у загальному об’ємі продажів говорить про зростання активності регіонів. Крім того, через поступове зниження кількості проданих авто дилери у найближчому майбутньому робитимуть ставку на розвиток автомобільної інфраструктури, значно збільшуючи свої рекламні бюджети у декілька разів.